Onthulling eerste markebord gemeente Dinkelland

Enkele jaren geleden kwam Hennie Engelbertink uit Rossum en het bestuur van de marke Rossum met het voorstel om in de gemeente Dinkelland de grenzen van de marken aan te duiden. De gedachte was dit te doen met borden aan beide zijden bedrukt met de naam van de marke en deze te plaatsen daar waar de belangrijkste wegen de marken doorsnijden. Op de borden moest komen te staan de naam in het Twents en het Nederlands en in welke gemeente ze momenteel zijn gelegen.

Sinds vele jaren is er weer belangstelling voor de eeuwenoude markegrenzen, vooral vanuit cultuur historische waarde. Maar ook de identiteit staat hoog in het vaandel, bewoners zijn trots op hun marke. Belangstelling is er vanuit historische verenigingen en het toerisme ziet mogelijkheden. Ook in de gemeente Dinkelland hechten zowel gemeentebestuur als bewoners  zeer veel waarde aan het benoemen van de marken.

Het initiatief werd door de Heemkunde Weerselo ondersteund. Ook de gemeente Dinkelland stond hier positief tegenover en bood aan de plaatsing en onderhoud voor hun rekening te nemen. Dankzij de financiƫle bijdragen van de Rabobank Twente-Oost, de NAM, het Prins Bernhard Cultuurfonds en de gemeente Dinkelland, is dit project gerealiseerd.

In april 2019 werden er 45 borden, volgens voorgesteld plan, in de gemeente geplaatst en op donderdag 11 april 2019 is het eerste bord onthuld. Dit was op de grens van de marke Rossum en de marke Volthe. De laatste borden zijn in 2020 geplaatst.