Winterwandeling rond de Kuiperberg, 18 december 2022.

De laatste wandeling van het jaar 2022 begint op de top van de Kuiperberg. Meteen al een mooi uitzicht over de Ageleres, waar je gelijk ook uitkijkt over de plaatsen Rossum, Oldenzaal, Enschede en een stukje van Hengelo. Met 10 personen dalen we af richting zwembad van Ootmarsum naar het Molenbeekdal, waar de bronnen van de Molenbeek liggen. Bij het bruggetje over de Molenbeek heb je een prachtig uitzicht over het beekdal. We klimmen het beekdal weer uit en komen aan de rand van de Ageleres en gaan rechts af waar het pad weer omhooggaat. Daar hebben we aan de rechterhand de bronnen van de Molenbeek liggen. Ze zijn niet zo actief van wege de droogte die er nog heerst. We zien in de elzenbomen pimpelmees, koolmees en op de grond een roodborst. We volgen het wandelpad en steken de Kleikoel over, en gaan verder over het pad door een weiland met op het eind een hele rij stap-stones, om geen natte voeten te krijgen. De wandeling gaat verder door een stukje kleinschalig landschap met weitjes en houtwallen en komt op de Oppersveldweg, we gaan richting Landgoed Valkenberg. Al gauw begint de wandelroute die over het Landgoed Valkenberg loopt en die we gaan volgen. De route heeft een klein ommetje richting de Ageleres waar we weer een prachtig uitzicht hebben.  Aan de linkerhand ligt het landhuis van het Landgoed Valkenberg, van de familie Schutte. Met de bouw van het Landhuis is gekozen voor eigentijdse vormgeving, rechthoekig en in lagen gebouwd met veel glas, op alle plekken in het huis met mooie uitzichten en is aangepast aan het heuvelige landschap. Langs de oprijlaan naar het Landhuis staan aan beide kanten hoge muren van Bentheimer zandsteen, waar aan een zijde zand tegen aangepakt is, zo aangepast aan de plaatselijke houtwalstructuren. De wandelroute gaat verder over een houtwal door het bos. Aan de linkerzijde loop de ver ondiepte Polbeek die weer breed door het beekdal loopt. Op het eind van het pad waar we de Polbeek passeren, ligt een Historisch monument, ook wel Jonas en de Walvis genoemd. Hier ligt het favoriete paard van Lodewijk Napoleon, die 1908 Ootmarsum bezocht, begraven. Hij wilde een zichtbaar herkenningspunt om de herinnering levend te houden. We lopen langs de Polbeek, onder de weg door en langs een brede houtwal met dikke eiken richting Nutter es. Hier komen op de oude weg die vroeger van Reutum naar Ootmarsum liep. Deze was minder steil voor de paarden dan huidige weg om over de Kuiperberg te komen. Via die oude weg gaan we de Nutter es op, waar we weer een prachtig uitzicht hebben richting Duitsland, je ziet de Duitse plaats Lingen liggen. Net voor het bronbos met elzen, waar een van de bronnen van de Krops beek in ligt, gaan we rechtsaf. In die elzen spotten we nog een groep sijzen, een matkop, merel en ekster. Het pad loopt naar beneden richting Oud Ootmarsum. Dan gaan we rechtsaf langs de rand van de es richting Villapark. Het pad loopt door twee kleine beekdalen met doorwaadbare plaatsen. Deze beekjes zijn de zijbeken van de Krops beek. Van af het Villapark lopen we over de Binnenes langs het beekdal naar het start punt op de top van de Kuiperberg, waar de koffie en cake op ons wacht. Een mooie afsluiting van het wandeljaar 2022.