boeken met biografieën van oorlogsslachtoffers in de gemeente Dinkelland

Op 4 mei 2016 werden in het gemeentehuis van Dinkelland de eerste namenboeken met de biografieën van de 371 geïnventariseerde oorlogsslachtoffers uit de gemeente Dinkelland gepresenteerd. De boeken, nu beschikbaar voor iedereen, beschrijven alle slachtoffers die een band, met de gemeente Dinkelland (en haar rechtsvoorgangers) hebben gehad.

Boek Weerselo

De namen van deze personen zijn in 2015 op een monument gegraveerd en dit monument vervult bij speciale gelegenheden in het gemeentehuis van Dinkelland een belangrijke functie. In een aantal bij het monument behorende namenboeken worden per voormalige gemeente (Denekamp, Ootmarsum en Weerselo) naast de namen ook de biografieën per slachtoffer vermeld.

Op verzoek van nabestaanden en andere geïnteresseerden zijn de namenboeken nu ook beschikbaar voor iedereen. Op 4 mei 2016 zijn de eerste namenboeken van Denekamp en Weerselo tijdens een korte ceremonie aangeboden in het gemeentehuis van Dinkelland. Het boek van Ootmarsum verschijnt op een latere datum.

De boeken (Weerselo € 9.50 en Denekamp € 12.00) zijn bij de vereniging verkrijgbaar.

Boek DenekampDe website is ook per 4 mei 2016 online gegaan. Deze website bevat de informatie van alle 371 slachtoffers die ook in de namenboeken staan en waarbij op verschillende wijze kan worden gezocht. Sinds 2015 is deze geoptimaliseerd en ook zijn de gegevens van de Werkgroep Stolpersteine toegevoegd.

U kunt de site vinden onder www.oorlogsdodendinkelland.nl Onze ervaring is dat met name 2e, 3e en latere generatie familieleden van oorlogsslachtoffers, veelal familie van omgekomen geallieerden, op zoek zijn naar hun familie. Tijdens onze zoektocht zijn er al vele contacten ontstaan. Daarom is er ook een Engelse versie aan toegevoegd.

Met dank aan de werkgroep Herdenken Oorlogsslachtoffers Dinkelland,

Mariët Blokhuis en Bert Wolbert