Plaggen en ander landschapsonderhoud 5 november 2017

Landschapsonderhoud in de Wiekermeden.

Op 5 november jongstleden was het weer tijd voor ons jaarlijkse opschoningswerk in de Wiekermeden.

Al enige jaren laten we de kinderen van de jeugdnatuurclub meehelpen met de natuurgroep van de heemkunde vereniging, het is een populaire activiteit. Toen we beladen met spullen op de plek aankwamen, was er al flink wat werk verricht, het meeste gras was gemaaid en kon opgeharkt worden. Tegen 10.00 uur hoorden we in de verte kinderstemmen, onze hulp was in aantocht!

Zoals gewoonlijk waren de kinderen dik ingepakt, de eerste jassen hingen algauw in een boom!

Toen iedereen er was, werd er een korte uitleg gegeven over landschap onderhoud en waarom we dit nou eigenlijk doen. We houden het gebied open om ruimte te geven aan bijzondere planten zoals; dopheide, struikheide, klokjesgentiaan en beenbreek. Na het harken was het tijd voor het echte werk, zagen! Dit vinden de kinderen helemaal geweldig. Intussen waren Jos en Marietje al bezig vuur te stoken voor de broodjes, ieder kreeg een mooie stok met brooddeeg, dat was natuurlijk weer zoiets leuks! Zoals gewoonlijk waren de kinderen nog lang niet klaar toen de ouders hun op kwamen halen. Tegen de middag daalde de stilte weer neer en genoten wij nog na met een lekkere kop soep door Jan gemaakt!

Al zoveel jaren doen we dit intussen, maar het blijft nog steeds genieten, zo lekker bezig zijn in de natuur en rustig eens een praatje maken!

Annemarie Lutke Veldhuis